Info

Britte Koolen, 1994
Nijverheidskade 15, Utrecht
brittekoolen@gmail.com
0613736784
www.instagram.com/brittekoolen

________________________________

Artist statement

Geïnspireerd door de woorden van John Maeda: ‘’When there is less, we appreciate everything much more’’, bestaat het werk van Britte Koolen uit minimalistische sculpturale installaties en wandsculpturen.

Gedreven door de minimalistische principes zoals hergebruik, ordening en reductie, omarmt het werk van Britte onze universele wens om orde te scheppen in chaos. Het is noodzakelijk om te pauzeren, een moment te nemen en uiteindelijk op zoek te gaan naar de essentie.

Britte haalt haar inspiratie uit het alledaagse. Architectuur, plattengronden maar ook een gesprek kan aanleiding geven tot nieuw werk. Het versimpelen en abstraheren speelt hierin een grote rol.

Precisie is de sleutel. Onvolkomenheden die tijdens het werk aan het licht komen, kunnen worden verwijderd, maar ook worden overdreven om formele elementen te worden in hun eigen recht.

De installaties lijken moeilijk of intellectueel, maar zijn het beste niet te ontdekken door analytische
contemplatie, maar door eromheen te lopen, ze van alle kanten te bekijken en ze te ervaren zoals ze zijn en zoals jij bent in de ruimte.

De positie van de sculpturen binnen de installaties houdt de toeschouwer in suspensie, gevangen in het moment van beslissing of besluiteloosheid. Een millimeter naar links, of een millimeter naar rechts betekent ineens alles.

________________________________

Inspired by the words of John Maeda: “When there is less, we appreciate everything much more,” Britte Koolen’s work consists of minimalist sculptural installations and wall sculptures.

Driven by minimalist principles such as reuse, organization, and reduction, Britte’s work embraces our universal desire to create order out of chaos. It is necessary to pause, take a moment, and ultimately seek out the essence.

Britte draws inspiration from the everyday. Architecture, floor plans, but also a conversation can lead to new work. Simplification and abstraction play a significant role in this process.

Precision is key. Imperfections that arise during the work can be removed or exaggerated to become formal elements in their own right.

The installations may appear challenging or intellectual, but they are best not discovered through analytical contemplation. Instead, they are experienced by walking around them, viewing them from all angles, and experiencing them as they are and as you are in the space.

The placement of the sculptures within the installations keeps the viewer in suspension, caught in the moment of decision or indecision. A millimeter to the left or a millimeter to the right suddenly means everything.